Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/94299
Title: Disease in 17th-century Novo-Hispanic religious discourses
La enfermedad en discursos religiosos novohispanos del siglo XVII
Keywords: disease;health;New Spain;religious discourse;17th century;discurso religioso;enfermedad;salud;Nueva España;siglo XVII
Publisher: Departamento de Historia del Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades
Description: This article is the result of a brief study of the place that the concept of disease occupies in the Novo-Hispanic religious 17th-century discourse, based on three documents proposed to represent the survival of the three genera causarum of Antiquity: deliberative, panegyric and judicial, a collection of Jesuit talks, a Carmelite chronicle, and a treatise on the extirpation of idolatries. I argue that disease can function in these discourses as either punishment or as purification, facing two notions of healing that are somewhat opposite: one that trusted the arts of pre-scientific medicine, and the other that defended the quasi-magical power of healing religious – i.e., use of cédulas, prayers or sacraments. I also claim that the rhetorical use of disease was not only accessory in these discourses, but it was also a concept that made up one of the essential oratorical causes of Christianity: that which associated – sometimes conflictingly – bodily health with the salvation of the soul. Finally, I contend that the place of disease in these discourses is still limited to the moral conception of health, cultivated from medieval medical traditions, and embodying notions of malicious corporality and virtue as a quality not limited to the soul.
Este artículo es resultado de un breve estudio del lugar que la noción de enfermedad ocupa en el discurso religioso novohispano del siglo XVII, tomando como base tres documentos que se propone representan las pervivencias de los tres genera causarum de la Antigüedad: deliberativo, panegírico y judicial, una colección de pláticas jesuíticas, una crónica carmelitana y un tratado de extirpación de idolatrías. Se argumenta que la enfermedad puede funcionar en estos discursos como castigo o como purificación, enfrentando dos nociones de curación hasta cierto punto opuestas: aquella que confiaba en las artes de la medicina pre-científica, y aquella que defendía el poder cuasi-mágico de las curaciones religiosas – i.e., uso de cédulas, oraciones o sacramentos. Se argumenta también que la enfermedad no era solo un elemento de prueba en estos discursos, sino que también se trataba de un concepto que conformaba una de las causas oratorias esenciales del cristianismo: aquella que asociaba – a veces conflictivamente – la salud corporal con la salvación del alma. Se muestra finalmente que el lugar de la enfermedad en estos discursos se encuentra todavía circunscrito a la concepción moral de la salud, cultivada desde las tradiciones médicas medievales, y que incorporaba las nociones de corporalidad maliciosa y de virtud como cualidad no solo del alma.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/94299
Other Identifiers: http://letrashistoricas.cucsh.udg.mx/index.php/LH/article/view/7345
10.31836/lh.26.7345
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