Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/94239
Title: The potentialities of the arts in feminist pedagogical projects with childhood. An alterotopy in the school space
Las potencialidades de las artes en proyectos pedagógicos feministas con infancias. Una alterotopía en el espacio escolar
Publisher: Universidad de Guadalajara
Description: This article presents part of the results obtained in my PhD research in Pedagogy carried out at the UNAM. The objective of this research was to investigate the potential of the arts in feminist projects with children, to delve into their theoretical and methodological pedagogical foundations, as well as locate its complexities and limits. For this, a pedagogical intervention project was carried out with 24 fourth-grade boys and girls from Virgilio Uribe Elementary School located in the town of San Juanico Nextipac, in Iztapalapa, CDMX, one of the delegations with the highest rates of gender violence. An alterotopy at school, in which the heart was constituted by two laboratories of artistic experimentation, one from dramatization and the other from creative reading and writing. Both spaces were thought from the methodological coordinates of Research Based on the Arts (IBA) (Barone y Einser, 2006), feminist pedagogies (Maceira, 2007) and the new perspectives of childhood (Gaitán, 1990; Qvortrup, 1992; Medina, 2016). These laboratories constituted significant pedagogical scenarios for gender unlearning (Camnitzer, 2017; Deleuze y Guattari, 2009). On the one hand, they allowed children to express themselves in a real listening environment  ―according to their own words― on the other, these laboratories allowed them to "inhabit difference" and from there experience another way of bonding outside of the expectations of the stereotypes of gender and finally they constituted spaces to imagine other possible scenarios, other endings to the situations of violence and inequality that the characters in the stories presented to them and that were a pretext to reflect their own stories.
El presente artículo presenta parte de los resultados obtenidos en mi investigación de Doctorado en Pedagogía realizada en la UNAM. Su objetivo fue indagar sobre las potencialidades de las artes en proyectos feministas con infancias, profundizar en sus fundamentos pedagógicos teóricos y metodológicos, así como ubicar sus complejidades y límites. Para ello, se realizó un proyecto de intervención pedagógica en la primaria Virgilio Uribe en Iztapalapa, una de las delegaciones con mayores índices de violencia de género. El corazón de esta intervención lo constituyeron dos laboratorios de experimentación artística, uno desde la dramatización y otro desde la lectura y escritura creativa. Ambos espacios se pensaron desde las coordenadas metodológicas de la Investigación Basada en las Artes (IBA) (Barone y Einser, 2006), las pedagogías feministas (Maceira, 2007) y las nuevas perspectivas de las infancias (Gaitán, 1990; Qvortrup, 1992; Medina, 2016). Estos laboratorios constituyeron escenarios pedagógicos significativos para los desaprendizajes de género (Camnitzer, 2017; Deleuze y Guattari, 2009). Estos espacios permitieron “habitar la diferencia” y desde ahí vivenciar otra forma de vincularse fuera de las expectativas de los estereotipos de género y finalmente constituyeron espacios para imaginar otros escenarios posibles, otros finales a las situaciones de violencia y desigualdad que las y los personajes de los cuentos les presentaron y que fueron un pretexto para espejear sus propias historias. 
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/94239
Other Identifiers: http://revistalaventana.cucsh.udg.mx/index.php/LV/article/view/7493
10.32870/lv.v7i57.7493
Appears in Collections:Revista La Ventana

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.