Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/93251
Title: Children's technological appropriation. A Techno-Educational Ecosystem in the community school
La apropiación tecnológica infantil. Un ecosistema tecno-educativo en la escuela comunitaria
Publisher: Universidad de Guadalajara
Description: It is recognized nowadays that knowledge has become the object of immense challenges. This allows for digital inclusion policies that are increasingly present in educational agendas, which translates into projects to furnish schools with digital devices as well as various pedagogical efforts to integrate technology as a idactic tool that guarantees an education that is helpful for everyday life. This led us to reflect on the Digital Inclusion and Literacy Program (PIAD) and the social scenario that was proposed for its operation in the communities of Tabasco. The first question that emerged as a starting point to explore this scenario was what type of technological appropriation elementary school children from marginalized communities of Tabasco have, based on their interaction with technological resources. Studying this social territory implied pointing out an objective that allowed us to analyze the technological practices developed by elementary school children from marginalized communities of Tabasco, based on their interaction with PIAD. This started a conceptual discussion of digital culture and the technological practices that lead to the understanding of Technological Appropriation. The path outlined is a heuristic perspective based on a case study, since this resource focuses on relationships within a system or culture, which finds its best explanatory angle in the transdisciplinarity of knowledge. The actions or tasks that boys and girls engage in through their relationship with technology acquire the character of exploratory, institutional, and informational appropriation, levels with which the question that mobilizes the study is answered, which takes shape in what is here called Techno-Educational Ecosystem.
En nuestros días se admite que el conocimiento se ha convertido en objeto de inmensos desafíos; esto posibilita políticas de inclusión digital cada vez más presentes en las agendas educativas que se traduce en proyectos de equipamiento de dispositivos digitales y diversos esfuerzos pedagógicos por integrar la tecnología como una herramienta didáctica que garantice una educación útil para la vida. Lo anterior, propicia reflexiones respecto al Programa de Inclusión y Alfabetización Digital (PIAD) y el escenario social que se planteó para su operatividad en las comunidades de Tabasco. Emerge así la interrogante como un punto de partida que explora en ese escenario y señala: ¿Qué tipo de apropiación tecnológica tienen los niños de primaria de comunidades marginadas de Tabasco a partir de su interacción con los recursos tecnológicos? Estudiar este territorio social implicó señalar un objetivo que permitiera analizar las prácticas tecnológicas que desarrollan los niños de primaria de comunidades marginadas de Tabasco a partir de su interacción con el PIAD; esto provocó una discusión conceptual sobre la cultura educativa y las prácticas tecnológicas que conducen a la comprensión de la Apropiación Tecnológica. El trayecto trazado es una perspectiva heurística fundamentada en un estudio de caso, sobre el que se focaliza un sistema de relaciones que encuentra su mejor ángulo explicativo en la trandisciplinariedad del conocimiento. Las acciones o tareas que los niños y niñas propician en su relación con la tecnología adquieren el carácter de apropiación exploratoria, institucional e informacional, niveles con los que se responde a la interrogante que moviliza el estudio que toma forma en lo que aquí se denomina ecosistema tecno-educativo.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/93251
Other Identifiers: http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1182
10.32870/dse.v0i26.1182
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