Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/93220
Title: Students’ violence against teachers: a case study in a secondary school in Jalisco
Violencia estudiantil contra docentes. Estudio de caso en una secundaria pública del estado de Jalisco
Publisher: Universidad de Guadalajara
Description: Student violence against teachers is a phenomenon that requires special attention in the discussions about school violence and in the development of intervention proposals, created to eradicate violence in schools. This paper presents the results of a case study of a public middle school in Jalisco, where teachers and students were interviewed. The objective was to identify the forms of violence that students exert against teachers in middle school and to explore the causes attributed by students and teachers to explain this kind of violence. After our data analysis we created four categories: verbal violence, physical violence, property-related violence, and virtual violence. We noted that these types of violence can be direct or indirect and can be inflicted individually or by the group. The causes attributed to student violence against teachers differ depending on the perspective: teachers emphasize thestudents’ family and context, while students refer to teacher’s characteristics. Finally, some implications of student violence against teachers and their impact on the educational process are discussed.
La violencia estudiantil contra docentes es una problemática que requiere particular atención en las discusiones respecto a la violencia escolar y en la generación de propuestas de intervención para erradicarla en los espacios educativos. En este trabajo se presentan resultados de un estudio de caso realizado en una secundaria pública de Jalisco, en donde se entrevistó a docentes y estudiantes. El objetivo fue conocer las formas de violencia que ejercen los estudiantes hacia docentes en secundaria, así como conocer las explicaciones sobre sus causas desde la perspectiva de los actores involucrados. Tras el análisis de los datos, se identificaron cuatro categorías de violencia hacia docentes: violencia verbal, violencia física, violencia patrimonial y violencia virtual. Se considera que los tipos de violencia pueden darse de forma directa e indirecta, y pueden infligirse desde lo individual o lo grupal. Las causas a las que se atribuye la violencia son distintas según la perspectiva de docentes y estudiantes; los y las docentes otorgan gran peso al contexto social y familiar del estudiante. Por su parte, los y las estudiantes mencionan como causantes las características de sus profesores. Se finaliza con una revisión a las repercusiones de la violencia estudiantil contra el personal docente y su impacto en el proceso educativo.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.12104/93220
Other Identifiers: http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1049
10.32870/dse.vi24.1049
Appears in Collections:Revista Diálogos Sobre Educación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.