Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/93247
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCorrales Andrade, Juvenal Tiberio-
dc.creatorMalaga Villegas, Sergio Gerardo-
dc.date2022-06-30-
dc.date.accessioned2023-09-01T18:10:40Z-
dc.date.available2023-09-01T18:10:40Z-
dc.identifierhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1164-
dc.identifier10.32870/dse.v0i25.1164-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12104/93247-
dc.descriptionWhile the immanent and pragmatic interpretation of reality seems to determine the utilitarian thinking and behavior of our culture, a transcendent vision demands recognition of its perennial relevance. Two views that might seem antagonistic but share, from the space of “Genestesia”, the inalienable attribute of complementarity. The principles of this notion allow us to articulate a dynamics of inclusive perception and potential reality, an awareness of the experience of encountering the holistic sense of the world, as well as the experience of apprehending it. This reflection, developed as an extrapolation of the epistemological dimension of a doctoral research, is based on introspective dialogue between the experience of intuitive perception and that of its retrospective awareness. It is a process in which the stimulus-response brought about by the reading of Lao Tse’s Tao Te King reveals how its ancestral natural or universal sense has been updated through history, while it also facilitates the perception and development of a plural, integrating, free, and liberating vision of transcendent ontologies and traditional epistemologies centered on Being, the other, and otherness.en-US
dc.descriptionMientras que la inmanente y pragmática interpretación de la realidad parece determinar el pensamiento y actuar utilitarista de nuestra cultura, la visión trascendente reclama el reconocimiento de su perenne vigencia. Dos miradas que parecieran antagónicas pero que comparten, desde el espacio de la genestesia, el atributo inalienable de complementariedad. Los principios de esta noción permiten articular una dinámica de percepción inclusiva y potencial de la realidad, una concienciación de la experiencia del encuentro con el sentido holístico del mundo, pero también, una vivencia de su aprehensión. La presente reflexión, que se desarrolla como extrapolación de la dimensión epistemológica de una investigación de estudios de Doctorado, parte del diálogo introspectivo entre la propia experiencia de percepción intuitiva y la de su concienciación retrospectiva; un proceso donde el estímulo-respuesta, provocados por la lectura del Tao Te King de Lao Tse, permite advertir la actualización que su ancestral sentido natural o universal va teniendo a lo largo de la historia de la humanidad, pero que también, posibilita para la percepción y el desarrollo de una visión plural, integradora, libre y liberadora, propia de ontologías trascendentes y epistemologías tradicionales centradas en el Ser, el otro y lo otro.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.formattext/xml-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad de Guadalajaraes-ES
dc.relationhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1164/1023-
dc.relationhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1164/1064-
dc.sourceDiálogos sobre educación; No. 25 (13): Subject-Centered Epistemologies and the production of knowledge in Latin America. July-December 2022en-US
dc.sourceDiálogos sobre educación; Núm. 25 (13): Epistemologías centradas en el sujeto y producción de conocimiento en América Latina. Julio-diciembre 2022es-ES
dc.source2007-2171-
dc.titleThe Reality of Knowledge through Genestesia and the Sense of Transcendenceen-US
dc.titleLa realidad del conocimiento desde la genestesia y el sentido de trascendenciaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
Appears in Collections:Revista Diálogos Sobre Educación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in RIUdeG are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.