Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/93229
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dc.creatorCastro Saucedo, Laura Karina-
dc.creatorNúñez Udave, Laura Fabiola-
dc.creatorGarcía Cadena, Cirilo Humberto-
dc.creatorTapia García , Esmeralda Jaqueline-
dc.creatorDe León Alvarado, César Arnulfo-
dc.date2021-12-27-
dc.date.accessioned2023-09-01T18:10:37Z-
dc.date.available2023-09-01T18:10:37Z-
dc.identifierhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1080-
dc.identifier10.32870/dse.vi24.1080-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12104/93229-
dc.descriptionThe objective of this research was to validate a tutoring scale by identifying two factors: 1. confidence in affective tutoring and 2. usefulness of academic tutoring. The study followed a quantitative methodology with the design of a validated Likert-type instrument and a sample of 343 university students in the states of Coahuila and Aguascalientes, Mexico. The limitations of the study were linked to its representativeness, limited to the participating population. Its originality lies in its methodological contribution and the proposal of a validated measurement instrument to determine the implications of university tutoring. Ourresults show adequate validity and reliability in each of its dimensions: Confidence in Affective Tutoring (explained variance = 44.67%; Cronbach's Alpha = .88), Usefulness in Academic Tutoring (explained variance = 59.14%; Cronbach's Alpha = .85), yielding a model with adequate indices (CFI = .932; TLI = .906; IFI = .933, RMSEA = .08).en-US
dc.descriptionEl objetivo de esta investigación fue validar una escala de tutorías identificando dos factores: 1. confianza en la tutoría afectiva y 2. utilidad en la tutoría académica. El estudio siguió una metodología cuantitativa con el diseño de un instrumento tipo Likert validado con una muestra de 343 estudiantes universitarias estudiantes en Coahuila y Aguascalientes, México. Las limitaciones del estudio estuvieron relacionadas con la representatividad enmarcada solo en la población participante. La originalidad del manuscrito radica en su aportación metodológica y la propuesta de un instrumento de medida validado para determinar la implicación de la tutoría universitaria. Los resultados arrojan una adecuada validez y confiabilidad en cada una de sus dimensiones: Confianza en la Tutoría Afectiva (varianza explicada = 44.67%; Alpha de Cronbach = .88), Utilidad en la Tutoría Académica (varianza explicada = 59.14%; Alpha de Cronbach = .85) obteniendo un modelo con índices adecuados (CFI = .932; TLI = .906; IFI = .933, RMSEA = .08).es-ES
dc.descriptionL'objectif de cette recherche était de valider une échelle de tutorat en identifiant deux facteurs: 1. la confiance dans le tutorat affectif et 2. l'utilité dans le tutorat académique. L'étude a suivi une méthodologie quantitative avec la conception d'un instrument de type Likert validé avec un échantillon de 343 étudiants universitaires à Coahuila et Aguascalientes, au Mexique. Les limites de l'étude étaient liées à la représentativité encadrée uniquement dans la population participante. L'originalité du manuscrit réside dans son apport méthodologique et la proposition d'un instrument de mesure validé pour déterminer l'implication du tutorat universitaire. Les résultats montrent une validité et une fiabilité adéquates dans chacune de ses dimensions: confiance dans le tutorat affectif (variance expliquée = 44,67%; alpha de Cronbach = 0,88), utilité dans le tutorat académique (variance expliquée = 59,14%; alpha de Cronbach = 0,85) obtenant un modèle avec des indices adéquats (CFI = .932; TLI = .906; IFI = .933, RMSEA = .08).   Mots clés: Tutorat, Affectivité, Académique, Confiance, Utilitéfr-FR
dc.descriptionO objetivo desta pesquisa foi validar uma escala de tutoria identificando dois fatores: 1. confiança na tutoria afetiva e 2. utilidade na tutoria acadêmica. O estudo seguiu uma metodologia quantitativa com o desenho de um instrumento do tipo Likert validado com uma amostra de 343 estudantes universitários em Coahuila e Aguascalientes, México. As limitações do estudo estiveram relacionadas à representatividade enquadrada apenas na população participante. A originalidade do manuscrito reside na sua contribuição metodológica e na proposta de um instrumento de medida validado para determinar as implicações da tutoria universitária. Os resultados mostram validade e confiabilidade adequadas em cada uma de suas dimensões: Confiança na Tutoria Afetiva (variância explicada = 44,67%; Alfa de Cronbach = 0,88), Utilidade na Tutoria Acadêmica (variância explicada = 59,14%; Alfa de Cronbach = 0,85) obtendo um modelo com índices adequados (CFI = 0,932; TLI = 0,906; IFI = 0,933, RMSEA = 0,08).   Palavras-chave: Tutoria, Afetividade, Acadêmico, Confiança, Utilidadept-BR
dc.formatapplication/pdf-
dc.formattext/xml-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad de Guadalajaraes-ES
dc.relationhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1080/989-
dc.relationhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1080/1051-
dc.sourceDiálogos sobre educación; No. 24 (13): School, Violence and Experiences. January-June 2022en-US
dc.sourceDiálogos sobre educación; Núm. 24 (13): Escuela, violencias y experiencias. Enero-junio 2022es-ES
dc.source2007-2171-
dc.titleValidity of the Confidence Scale in Affective Tutoring and the usefulness of Academic Tutoringen-US
dc.titleValidez de la Escala de confianza en la Tutoría Afectiva y utilidad de la tutoría Académicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
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