Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.12104/93219
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dc.creatorCruz Vadillo, Rodolfo-
dc.creatorSantana Valencia, Emma Verónica-
dc.creatorIturbide Fernández, Paulina-
dc.date2021-12-27-
dc.date.accessioned2023-09-01T18:10:34Z-
dc.date.available2023-09-01T18:10:34Z-
dc.identifierhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1046-
dc.identifier10.32870/dse.v0i24.1046-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12104/93219-
dc.descriptionThis paper is the result of a series of work conducted within the framework of the project “Educational, family and social inclusion” of a research team whose aim is to analyze the processes of inclusion and exclusion from school. The paperanalyzes the meanings of school violence based on the constructions made by high school teachers in Mexico through a qualitative, descriptive study. We used a qualitative questionnaire that was answered by 57 high school teachers from the state of Puebla, Mexico, with 7 open questions to collect information about the meanings that teachers had about school violence and the possibilities of pedagogical action to reduce it. Among our conclusions is the need to think about educational violence, which is present in school spaces and materializes as damages towards the community, as well asthe violence exerted through school structures due to the inability to question what is established and recognize the dilemma of the phenomenon.en-US
dc.descriptionEste texto es fruto de una serie de trabajos realizados en el marco del proyecto “Inclusión educativa, familiar y social”, de un grupo de investigación cuyo propósito ha sido analizar los procesos de inclusión y exclusión desde las instituciones escolares. Tiene como objetivo analizar los significados de la violencia escolar a partir de las construcciones que han realizado profesores de enseñanza media en México. Fue un estudio cualitativo de corte descriptivo cuya técnica fue el cuestionario cualitativo, que fue aplicado a 57 profesores de bachillerato del estado de Puebla. Dicho instrumento tuvo como propósito recopilar información sobre los significados que los profesores tenían acerca de la violencia escolar y las posibilidades de la acción pedagógica para reducirla. Las conclusiones arrojan la necesidad de profundizar acerca de la violencia educativa, la cual es aquella que está presente en los espacios escolares y se personaliza en daños o perjuicios hacia la comunidad, pero también, en la propia violencia que se ejerce desde las estructuras escolares al no ser capaces de cuestionar lo establecido y reconocer lo dilemático del fenómeno.es-ES
dc.formatapplication/pdf-
dc.formattext/xml-
dc.languagespa-
dc.publisherUniversidad de Guadalajaraes-ES
dc.relationhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1046/971-
dc.relationhttp://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1046/1040-
dc.sourceDiálogos sobre educación; No. 24 (13): School, Violence and Experiences. January-June 2022en-US
dc.sourceDiálogos sobre educación; Núm. 24 (13): Escuela, violencias y experiencias. Enero-junio 2022es-ES
dc.source2007-2171-
dc.titleSchool violence or educational violence: a dilemma not confronted by teachersen-US
dc.titleViolencia escolar o violencia educativa: el dilema no planteado desde el profesoradoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES
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